Rozdělení oborů v telekomunikační infrastruktuře se poprvé objevilo ve Spojených státech v polovině devadesátých let, kdy vedení tří firem (American Radio, Castle Towers a Steve Bernstein Associates) vidělo hodnotu využití potenciálu pronájmu vysílačů.
Ve Spojených státech mobilní operátoři rychle pochopili, že jejich byznys spočívá v prodeji hlasových služeb a datových přenosů a pasivní telekomunikační infrastruktura není pro jejich podnikání zásadní. Společnosti, které fyzicky spravují infrastrukturu vysílačů mají větší zkušenosti se zvyšováním výkonnosti technických prvků a snižováním provozních nákladů (OPEX). Navíc společnosti stavějící věže obvykle mají nižší kapitálové náklady než mobilní operátoři a zejména vyšší podíl sdílení lokalit na svých vysílačích. EY-Parthenon zjistil, že typický bod přítomnosti (PoP – vysílací anténa) spravovaný nezávislou firmou spravující věže je o 46% efektivnější než PoP spravovaný MNO (operátorem).
V důsledku toho všichni hlavní američtí mobilní operátoři prodali (nebo pronajali) své věže infrastrukturním společnostem. V posledních letech začali evropští mobilní operátoři jít jejich stopami. Někteří začali s vytvvářením společností, které kontrolují věže MNO (Deutsche Funkturm, Telxius, TOTEM, Vantage). Ale jiní udělali „skok“ k plné specializaci a vytvořili nezávislé společnosti, které pečují o technické zázemí vysílačů.
Třetí vlna začala také ve Spojených státech. Wireless Capital Partners (WCP), první americký agregátor pronájmu pozemků pro telekomunikační infrastrukturu, byl založen v roce 2001. Brzy poté, v roce 2003, vznikl Unison Site Management (Unison). Třetí vlna nabrala na síle, když jsem v roce 2009 založil společnost Wireless Infrastructure Partners (WIP, nyní známou jako APWireless), což vedlo k mezinárodním investicím do pronájmu telekomunikačních zařízení v americkém stylu (dozorovali investice do 6 000 zařízení ve 19 zemích). Třetí vlna stále vzniká: po celém světě existuje kolem 5 milionů pozemků pro antény a z přibližně 25 000 investic provedených do těchto pozemků je dvě třetiny ve Spojených státech!
Nákup existujících nájemních smluv je snadný, ale předcházet tomuto kroku musí pečlivá analýza místa, rizikovosti, dlouhodobosti a zejména musí být vnesen do tohoto vztahu prvek důvěry a otevřenosti v jednání.