Historie španělských telekomunikací není jen příběhem technologického rozvoje, ale také socioekonomických a politických změn, které tento sektor v průběhu let formovaly. Od nejranějších počátků telegrafických komunikací až po éru univerzálního přístupu k internetu ušlo Španělsko dlouhou cestu, která odráží měnící se roli komunikací ve společnosti. Tento článek se bude zabývat vývojem telekomunikací ve Španělsku s ohledem na klíčové události, které formovaly tento životně důležitý sektor v zemi.
Compañía Telefónica Nacional de España
16. prosince 1877 byl uskutečněn první telefonát ve Španělsku. Bylo navázáno spojení mezi hradem Montjuich a městem Barcelona. O několik měsíců později byla ve Frenegal de la Sierra (Badajoz) instalována první pevná telefonní linka. První známky legalizace telekomunikačních služeb pocházejí z královského výnosu z 11. srpna 1884. Tímto výnosem byl monopol na telefonní služby postoupen státu, který zase udělil provozování služby různým koncesionářům. Dálková doprava byla zahájena ve Španělsku 18. března 1891, kdy stát vydal licenci na výstavbu a provoz sítě, která byla udělena „Compañía Peninsular de Teléfonos“.
Zpočátku byl španělský telekomunikační trh založen na přítomnosti jediné společnosti, Compañía Telefónica Nacional de España (CTNE), známé jako Telefónica. Tato společnost byla založena v Madridu 19. dubna 1924, během diktatury Primo de Rivery, s počátečním základním kapitálem 135 milionů peset. Hlavním akcionářem byla americká společnost ITT (International Telephone and Telegraph Corporation). Jednou z prvních významných událostí v historii společnosti Telefónica bylo spuštění první automatické ústředny v Santanderu v roce 1926. 29. prosince téhož roku otevřel v Madridu automatickou ústřednu král Alfonso XIII.
V letech 1945 a 1946 došlo v organizaci a řízení společnosti Telefónica k několika zásadním změnám. Stát pod diktátorem Franciscem Francem převzal 79,6 procenta podílu v International Telephone and Telegraph Corporation odkoupením akcií držených International Telephone and Telegraph Corporationn a stal se tak hlavním akcionářem Compañía Telefónica Nacional de España. Proces změny vyvrcholil podpisem Státní smlouvy 21. prosince 1946, která definovala rozsah činnosti Telefóniky na více než čtyři po sobě jdoucí desetiletí. Poté, co Antonio Barrera de Irimo převzal prezidentský úřad, se v roce 1967 snížil vysoký podíl státních podílů prostřednictvím zvýšení kapitálu a aktiv. To se shodovalo s počátky satelitní komunikace. Úplná privatizace byla provedena prostřednictvím dvou veřejných nabídek akcií v roce 1995 (pod Felipem Gonzálezem) a 1999 (pod José Maríou Aznarem).
V roce 1955 přesáhl počet telefonů instalovaných společností Telefónica jeden milion, čímž se stala druhou největší komunikační sítí na světě. V roce 1957 byla uvedena do provozu optická kabelová linka Madrid-Zaragoza-Barcelona se 432 telefonními okruhy. V roce 1962 byl instalován druhý miliontý telefon a třetí o čtyři roky později, v roce 1966. Rok 1969 byl dalším důležitým milníkem v historii španělských telekomunikací – instalací 10 milionů kilometrů okruhů mohla být polovina meziměstských hovorů vytočeno automaticky. Kromě toho byla v roce 1965 zahájena integrální automatizace španělské sítě, včetně meziměstských hovorů mezi Madridem, Zaragozou a Barcelonou.
Pokud jde o mezinárodní komunikaci, je třeba zvláště zmínit rozsáhlou síť podmořských kabelů spravovaných společností Telefónica, která řadí Španělsko mezi tři největší operátory okruhů na světě. Telefónica zpřístupnila svým uživatelům širokou škálu pokročilých služeb, jako jsou datové přenosy, mobilní komunikace, satelitní komunikace, služby inteligentních sítí atd. Společnost je také předním inovátorem, jak dokazuje inaugurace společnosti Telefónica v roce 1971 jako první na světě datová síť s přepojováním paketů (Iberpac). Kromě toho Telefónica od roku 1986 nabízí svým zákazníkům integrální službu obchodní komunikace známou jako Ibercom.
První veřejné telefony ve Španělsku se začaly instalovat koncem roku 1962 v Madridu a Barceloně. Veřejné telefony s možností zaplatit před uskutečněním hovoru na ulici sehrály významnou roli v tom, že po více než půl století poskytovaly veřejnosti prostředek telefonní komunikace bez nutnosti předplatného u jakéhokoli operátora. Jejich postupné zavádění, počínaje 60. lety 20. století. ve velkých městech a později se rozšířila do všech měst, usnadnila přístup ke službě nejen pro kolemjdoucí, ale i pro obyvatele čtvrtí a měst, kde v jejich domovech chyběl telefon. Pokrok v technologii a rozšířené používání mobilních telefonů však přispěly k tomu, že potřeba těchto zařízení zmizela.
V 90. letech 20. století. V 90. letech minulého století změnila Telefónica svůj název na Telefónica, SA a vytvořila dceřinou společnost s názvem Telefónica de España, která pohltila její operace a aktivity ve Španělsku. Poté převzala část společnosti Telefónica Internacional, kterou nevlastnila, a sloučila se s ní.
Vnější dopad první vlny evropské liberalizace, vynucené změny v telekomunikační regulaci a vztah mezi státem a společností Compañía Telefónica Nacional de España, která monopolizovala telekomunikační trh od roku 1924. Na rozdíl od jiných evropských zemí měla v té době CTNE většinu soukromý kapitál a nebyl součástí správní struktury státu. Společnost nepodléhala státním smluvním předpisům, ale smlouvě podepsané v roce 1946. V důsledku toho měla velký rozsah působnosti, včetně výběru technických norem a kontroly nad elektronickým a telekomunikačním průmyslem prostřednictvím nákupních politik.
Proces liberalizace telekomunikací ve Španělsku začal v polovině 80. let a byl dokončen v roce 1998. Byl nedílnou součástí balíčku reforem zavedených ve Španělsku v důsledku jeho integrace do Evropského hospodářského společenství (EHS). Přestože prvotní impuls přišel od místních úřadů, cestu, tempo a strategii utvářely sektorové zájmy a španělská vláda vnímání dopadu liberalizace na celkové cíle hospodářské politiky. Liberalizace souvisela zejména se snahou o univerzální přístup k pevné telefonii v celé zemi a kontrolou inflace vyžadovanou konvergencí dohodnutou v Maastrichtské smlouvě.
Zpočátku panovaly obavy, že by liberalizace mohla zvýšit rozdíly v přístupu k telekomunikačním službám, takže různé vlády tento proces zdržovaly, ale v roce 1993 se objevil silný domácí politický tlak na rychlou a hlubokou liberalizaci tohoto sektoru. Potřeba najít nové způsoby, jak bojovat s inflací a zlepšit konkurenceschopnost ekonomiky, vedla úřady k tomu, aby se zaměřily na liberalizaci veřejných služeb jako doplněk restriktivní měnové politiky.
Široká škála vnitřních a vnějších faktorů tedy vedla v posledních pěti letech dvacátého století k přijetí řady zákonů a politických rozhodnutí, které zahájily proces privatizace odvětví komunikací. Od té doby postupné zavádění konkurence nejen rozbilo dlouholetý monopol, ale otevřelo trh i poměrně velkému množství nových hráčů.
V roce 2024 španělský stát znovu dohodl společnost Telefónica, SA s cílem ovládnout 10% podíl ve společnosti. Společnost podléhá nařízením stanoveným vládou a Evropským společenstvím. V tomto ohledu je Telefónica vázána státní smlouvou z 26. prosince 1991, která nahradila smlouvu podepsanou mezi oběma stranami v roce 1946. Akcie Telefóniky jsou kotovány na hlavních světových burzách (Londýn, Paříž, Frankfurt, Tokio a New York ), jakož i na kontinuálním trhu španělských burz (Madrid, Barcelona, Bilbao a Valencie).
Vliv vnější regulace
V 80. letech se evropské instituce začaly obávat slabého stavu evropského telekomunikačního průmyslu, zejména ve srovnání s USA. Panovalo přesvědčení, že roztříštěnost vnitrostátních trhů a stávající monopoly jsou významnými překážkami rozvoje služeb.
Rozdělení společnosti American Telephone and Telegraph (AT&T) ve Spojených státech, stejně jako rozhodnutí o privatizaci jejích státních telekomunikačních monopolů ve Spojeném království a Japonsku, vyvolalo tlak na Evropský parlament a Radu ministrů Evropské unie. rozhodnout, jak v dané věci jednat. V roce 1984 byl přijat program rozvoje odvětví a poté Generální ředitelství XIII Evropské komise provedlo podrobné studie, které byly v roce 1987 zvěčněny v Zelené knize, která obsahovala program reformy odvětví, včetně liberalizace trhů. pro zařízení a terminály, doplňkové služby, harmonizaci sítí a oddělení regulačních a provozních funkcí telekomunikačních služeb.
Prvním výsledkem těchto opatření byla směrnice z roku 1988 o liberalizaci trhu s telekomunikačními terminály, po níž v roce 1989 následovala dohoda o liberalizaci doplňkových služeb. Španělsko bylo mezi zeměmi, které proti těmto ustanovením protestovaly. Podalo proto stížnosti k Soudnímu dvoru Evropských společenství, který je však shledal jako neopodstatněné. V důsledku toho skupina třinácti zemí, včetně Španělska, podepsala dohodu o vytvoření panevropské sítě z doby před rokem 1991 s Panevropským globálním systémem mobilních komunikací (GSM). Ve Španělsku si však Telefónica vybrala analogový systém mobilních telefonů TACS-900, protože jej v té době považovala za rozvinutější.
Španělsko tak muselo uvést své předpisy do souladu s cíli telekomunikační politiky Společenství stanovenými v roce 1984. Reforma organizační struktury ministerstva, kterou provedl Enrique Barón, se ukázala jako klíčová pro budoucí telekomunikační politiku. Mimo jiné byla v roce 1985 zrušena stará rada pro regulaci telekomunikací. Byla vytvořena regulace telekomunikací a Generální sekretariát pro telekomunikace. Telekomunikace, generální ředitelství pro telekomunikace. Telekomunikace a poradní sbor pro telekomunikace. Telekomunikace.
Obecný zákon o telekomunikacích z roku 1998 – nové předpisy v odvětví telekomunikací.
Po skončení období moratoria se vláda José Maríi Aznara rozhodla vytvořit nový regulační režim, který měl vstoupit v platnost 1. prosince 1998. Bylo potřeba vyřešit řadu důležitých otázek, včetně:
- Jak zajistit zachování veřejné telekomunikační služby na novém liberalizovaném trhu?
- Jak regulovat ceny Telefónica?
- Jaké modely soutěže by měly být zavedeny?
- Kdo bude zodpovědný za regulaci trhu?
Odpovědí bylo přijetí obecného zákona o telekomunikacích (LGTEL) ze dne 24. dubna 1998. V té době bylo rozhodnuto, že předchozí zákon o telekomunikacích z roku 1987 byl nedostatečný, zastaralý a příliš omezující. Telefónica ztratila status veřejného monopolu a liberalizace základního telefonního trhu byla blízko. Bylo proto nutné zavést pro toto odvětví nové, flexibilnější nařízení.
LGTEL začlenil harmonogram liberalizace v souladu s evropskými standardy do španělského práva a stanovil pravidla, kterými se bude řídit trh počínaje rokem 1998. Nový zákon zrušil předchozí předpisy a shromáždil všechna rozptýlená pravidla na jedno místo.
Nejdůležitějším opatřením LGTEL bylo uznání, že veřejná služba nezahrnuje všechny telekomunikační činnosti, ale vztahuje se pouze na určité služby. Tímto způsobem přestaly být telekomunikační služby považovány za veřejné služby a byly namísto toho považovány za obecné služby. Tato změna umožnila liberalizaci trhu a zároveň zachovala možnost ukládat některým operátorům podmínky veřejné služby. Podle nového přístupu měl stát zasahovat do trhu pouze v případě, že existují závažné vnitrostátní důvody nebo potřeba stanovit závazky veřejné služby. V roce 1998 zákon LGTEL uložil společnosti Telefónica poskytovat univerzální službu. To zahrnovalo poskytování přístupu všem obyvatelům k základním telekomunikačním službám za dostupnou cenu, jako jsou telefonní hovory, faxy, telefonní seznamy a veřejné telefonní automaty.
Kromě toho společnost LGTEL zavedla nové kategorie oprávnění k poskytování telekomunikačních služeb. Zrušením starého systému licencí a povolení mohli konkurenti snadněji vstoupit na trh; aby se však předešlo možnému zneužití, byly zavedeny také přísnější předpisy a sankce. Další důležitou novinkou bylo zavedení konceptu dominantního operátora, který musel plnit různé závazky veřejné služby. Tento koncept byl klíčovým prvkem regulace telekomunikací, který umožňoval definovat závazky veřejné služby a podporoval hospodářskou soutěž.
Soutěž
Model soutěže sítě zavedený ministerstvem rozvoje začal odhalovat svá omezení, zejména v oblasti lokálních telekomunikací. V období od 1. ledna do 30. listopadu 1998 se konkurence mezi společnostmi Telefónica a Retevisión soustředila především na dálková spojení nabízená společností Retevisión prostřednictvím nepřímého přístupu. Teprve ke konci tohoto období se kabelovým operátorům v některých regionech podařilo získat předplatitele a začali postupně zavádět městská připojení. 1. prosince 1998 vstoupil na trh třetí operátor pevných linek Lince Telecomunicaciones a zahájil komerční činnost pod názvem Uni2. Období postupného otevírání trhu však bylo tak krátké, že vstup nových subjektů na trh prakticky znemožnil. Vláda nakonec nastavila snížené výměnné ceny mezi sítěmi, aby usnadnila volání mezi účastníky využívajícími různé sítě a usnadnila novým operátorům vstup na trh prostřednictvím nepřímého přístupu. To umožnilo druhému operátorovi nabízet meziměstské a mezinárodní hovory i v době, kdy byla jeho síť stále velmi omezená. Za pouhý rok získaly Retevisión, Euskatel a Uni2 tržní podíl 5 %.
Konkurence se ale nepřelila do dalších služeb, jako jsou městské spoje nebo instalace nových linek. Noví operátoři, kteří chtějí vstoupit na trh, čelili mnoha překážkám, které jim bránily zahájit své obchodní operace. Až do roku 1998 nebylo regulováno, jak získat přístup do budov za účelem instalace zařízení. Provozovatelé také nezískali povolení městského práva na cestu od bytových společenství, aby zavedli své sítě. Velmi složitá byla také jednání o propojení mezi Telefónicou a operátory.
Vývoj sítě tedy postupoval velmi pomalu. Kabeloví operátoři bezmocně sledovali, jak je platformy satelitní televize předbíhají a nabízejí zábavní služby, které byly jejich hlavní výhodou proti Telefónice. Za těchto okolností vláda provedla řadu změn, aby zlepšila konkurenceschopnost nových účastníků.
Mobilní telefonie
Společnost Movistar, dříve známá jako Telefónica Móviles, je vlastněna španělskou telekomunikační společností Telefónica SA, telekomunikačním gigantem založeným v roce 1924. Od svého založení v roce 1995 je Movistar jedním z nejstarších a největších operátorů na španělském trhu. Nabízí širokou škálu služeb včetně mobilních, pevných linek, internetu a televize. Movistar má silnou pozici na trhu v segmentu rezidenčních i firemních zákazníků.
V roce 1994 vzniklo konsorcium Airtel – Sistelcom – Reditel. Ve stejném roce vyhrál Airtel licenci na mobilní služby a porazil tak konsorcium Cometa SRM. V roce 1995 vláda udělila Airtel Móvil licenci na poskytování mobilních služeb GSM, což zahrnovalo poplatek 85 miliard peset. O rok později Evropská komise požadovala po vládě, aby Airtelu kompenzovala poplatek, který musela zaplatit za získání licence. V rámci této kompenzace se španělská vláda v roce 1997 zavázala vydat licenci DCS 1800 v hodnotě 26 000 milionů peset, která umožnila síti Airtel připojit se k jiným pevným nebo mobilním sítím ve Španělsku nebo v zahraničí, a prodloužit licenci na 25 let s dodatečné prodloužení o pět let. V roce 1999 dosáhl Airtel 5 milionů zákazníků. V roce 2000 Airtel získal licenci UMTS (3G). V prosinci Brusel schválil Vodafone akvizici Airtelu a Airtel uzavřel rok se 7 miliony zákazníků.
V oblasti mobilních komunikací stanovila Evropská komise 1. leden 1998 jako konečný termín pro přidělení frekvencí v elektromagnetickém spektru nezbytných pro vývoj druhé generace buňkové technologie GSM, založené na digitálním buňkovém systému. Na začátku španělská vláda podnikla kroky k napadení rozhodnutí u Evropského soudního dvora a tvrdila, že Komise k tomu nemá pravomoc. Nicméně, tváří v tvář nevyhnutelnosti tohoto řízení, o několik měsíců později nová vláda lidové strany jednala o udělení nových GSM licencí.
Proces liberalizace mobilního sektoru položil vládě dvě klíčové otázky: za prvé, kolik licencí by mělo být uděleno a jak regulovat ceny služeb? Původně ministerstvo rozvoje navrhovalo otevřít trh doširoka zavedením tří národních GSM operátorů a různých regionálních operátorů, což je model v souladu s přístupem ostatních evropských zemí. Rafael Arias-Salgado se však nakonec rozhodl povolit pouze zavedení třetího operátora s celostátním pokrytím, který by konkuroval Movistaru a Airtelu.
V roce 1997, kdy byly licence DCS-1800 uděleny společnostem Airtel a Telefónica Móviles, byly také stanoveny podmínky pro třetí licenci. Soutěž o třetí licenci vzbudila zájem mnoha společností, zejména nových operátorů pevných linek, kteří chtěli získat mobilní licenci a stát se globálními hráči. Do soutěže se přihlásily dvě obchodní skupiny: Retevisión Móviles (kontrolované Telecom Italia, Unión Fenosa a Endesa) a Alas (vedené France Télécom). Licence byla nakonec udělena společnosti Retevisión, která začala fungovat v lednu 1999 pod značkou Amena. O pár let později se tento operátor dostal pod kontrolu France Télécom a působil pod značkou Orange.
Amena vstoupila na trh v době, kdy Telefónica Móviles a Airtel již měly značný počet zákazníků, ale dokázaly rychle růst díky rychlému rozvoji mobilních komunikací. Na podporu tohoto operátora vláda rozhodla, že Airtel a Telefónica musí počkat šest měsíců, než budou moci systém DCS-1800 používat. Kromě toho byly povinny poskytovat Ameně národní roaming po dobu dvou let, ačkoli Amena nakonec svou síť dokončila v listopadu 2000, což nejen snížilo náklady, ale také poskytlo lepší služby zákazníkům.
Dnes je španělská telekomunikační infrastruktura jednou z nejrozvinutějších v Evropě. Země je lídrem v zavádění moderních technologií, jako je širokopásmové připojení, sítě 5G a inovativní telefonní videokomunikace.
Španělská širokopásmová síť pokrývá městské i venkovské oblasti a poskytuje rovný přístup k internetu pro všechny obyvatele. Telekomunikační operátoři neustále investují do rozvoje infrastruktury, zlepšování kvality služeb a zvyšování rychlosti dat.
Jedním z nejdůležitějších událostí posledních let bylo zavedení sítí 5G. Španělsko bylo jednou z prvních evropských zemí, které nasadily technologii ve velkém měřítku. Síť 5G otevírá nové možnosti pro mobilní komunikaci, umožňuje rychlejší přenos dat, nižší latenci a podporu pro více zařízení připojených k síti.
Třetí vlna a konkurenční trh
Oddělení provozu telekomunikačních služeb od telekomunikační infrastruktury otevřelo nové příležitosti na trhu a podpořilo vznik konkurence. Dnes mají noví hráči snazší přístup k odvětví, aniž by museli mít vlastní rozsáhlé sítě prodejen. To se následně promítne do konkurenceschopnějších cen předplatného pro uživatele. Využití stávající infrastruktury jiných společností vytvořilo příznivé podmínky pro rozvoj nových nezávislých operátorů, kteří spotřebitelům poskytují větší výběr a lepší služby.
Od svého prvního vstupu na trh se španělský Cellnex Telecom etabloval jako jeden z klíčových hráčů v odvětví bezdrátové telekomunikační infrastruktury a služeb ve Španělsku a Evropě. Společnost, která má nyní působivý počet až 135 000 poboček v Evropě, byla založena v roce 2000 jako Acesa Telecom a později se transformovala na Abertis Telecom, než v roce 2015 přijala svůj současný název. Historie Cellnex Telecom sahá až do roku 2000, kdy Acesa Telecom ( později Abertis Telecom) získal 52% podíl ve společnosti Tradia a sloučil se s Abertis Telecom. Společnost prošla během následujících let mnoha změnami, až byla nakonec v roce 2015 v rámci přípravy na IPO přejmenována na Cellnex Telecom. Svou expanzí a růstem se Cellnex Telecom stal jedním z klíčových hráčů na evropském trhu telekomunikační infrastruktury. Cellnex Telecom se zaměřuje na čtyři hlavní obchodní oblasti: poskytování služeb pro telekomunikační infrastrukturu, správu sítě audiovizuálního vysílání, bezpečnostní a nouzové služby a řešení pro inteligentní správu městských infrastruktur a služeb, jako jsou chytré město a internet věcí (IoT).
Španělsko, které je jedním z nejrozvinutějších telekomunikačních trhů v Evropě, nabízí širokou škálu telefonních služeb. Mezi hlavní hráče na tomto trhu patří tři hlavní operátoři, Movistar, Vodafone a Orange. Kromě tří hlavních operátorů existuje na španělském trhu také několik menších společností, které často nabízejí specializovanější nebo segmentově zaměřené služby. Patří sem například:
- Yoigo: Yoigo je relativně nový operátor, který si získal oblibu pro své konkurenční ceny a flexibilní balíčky služeb.
- MásMóvil: MásMóvil je operátor, který si získal oblibu pro své atraktivní cenové nabídky a flexibilní balíčky služeb se zaměřením především na zákazníky hledající hodnotu za peníze.
Shrnutí
Španělský telekomunikační sektor se neustále snaží zlepšovat kvalitu služeb a dostupnost pro všechny občany. Prostřednictvím technologických inovací a neustálého rozvoje infrastruktury chce Španělsko zůstat lídrem v telekomunikacích v Evropě.
Navzdory úspěchům v rozvoji telekomunikační infrastruktury však stále existují výzvy, které je třeba překonat. Jedním z hlavních úkolů je zajistit rovný přístup k internetu pro všechny regiony země, včetně venkovských a odlehlých oblastí. Kromě toho je také nutné zajistit digitální bezpečnost a ochranu osobních údajů v době rostoucího počtu připojených zařízení a přenášených dat.
Zdroje: